Otizm ve Hippoterapi

Hippoterapi Nedir?

Hippoterapi, Grekçe ‘’at’’ anlamına gelen ‘’ hippo’’sözcüğü ile ‘’terapi’’ sözcüğünden türetilmiştir. Atın vücut sıcaklığı ve ritmik hareketlerinin bireyin lokomotor ve merkezi sinir sistemi üzerinde oluşturduğu iyileştirici etkilerinden yararlanılan bir tedavi stratejisidir. Hippoterapi tek başına uygulanan bir tedavi değil, bütüncül tedavi programlarının bir parçasıdır.

At, bireyin nöromotor işlevinin geliştirilmesi için kullanılan bir araçtır. Atın hareketlerinin doğal, ritmik, çok boyutlu etkilerinin olması ve atın vücut sıcaklığı tedavide yararlanılan başlıca özelliklerdendir.

Hippoterapi genel olarak; denge, postüral kontrol, dikkat, uyum, iletişim, motivasyon, sosyalleşme, özgüven, kas gelişimi, psikolojik gelişim, ifade edici ve/veya alıcı dil ve konuşma, motor gelişim, vücut farkındalığı, kabızlık gibi durumlarda fayda sağlar.

Otizmde Hippoterapinin Yeri Nedir?

Otizm spektrum bozukluğu belirtileri erken çocukluk çağında başlayan, kişinin sözel ya da sözel olmayan iletişimini, sosyal ilişkilerini ve regülasyonunu olumsuz etkileyen ve sınırlı ilgi ile tekrarlı davranışları içeren karmaşık bir nörogelişimsel farklılıktır.

Otizmli çocuklar duyu işlemlemede sorun yaşar. Duyu işlemleme bozuklukları fonksiyon, uygulama, öğrenme, tepki verme ve/veya etrafını çevreleyen dünyayı analiz edebilme yeteneğini etkiler. Bu nedenle otizmli çocuklarda duyu bütünleme terapisine ihtiyaç duyulur. Duyu bütünleme terapisine ek olarak hippoterapi seansları ile de bütüncül bir yaklaşım sağlanır.

Hippoterapi vestibüler, proprioseptif, taktil ve görsel sistemlere ek olarak eğlenceli bir aktivite şeklinde duyusal girdi bütünlüğü sağlar. Bireyin duyu sistemlerini kontrollü bir şekilde zorlayarak geliştirir.

Hippoterapinin duyu bütünlemeye etkisi;

Atın hızı, yönü ve geçişleri, yüzeydeki iniş çıkışlar vestibüler girdiyi işlemek ve derecelendirmek için birçok girdi sağlar.

Atın hareketleri her adımda proprioseptif girdi sağlar.

Atın kürkü, yelesi, kullanılan ekipmanlar, atın sıcaklığı gibi ısı değişimlerini hissetmek, rüzgar gibi değişik yüzeylerle sağlanır. Böylece taktil duyu girdisi sağlanmış olur.

Atın hareket halindeki görüş akışı çevre farkındalığını destekler.

Stabil olmayan yüzeylerde gövde kontrolü ve dengeyi geliştirmeyi destekler.

Atın yürüyüşünde, temposunda, itiş gücünün derecesinde, iniş binişlerde ve atın yürüyüşü sırasında alternatif pozisyonlama veya kullanılan ekipmanın modifikasyonunda yapılacak değişikliklerle birlikte bireye uygun ve daha etkili bir hippoterapi seansı yürütülebilir.