Otizmin Çaresi Nedir

Geçmişten günümüze otizmin sebepleri ve bunlara yönelik tedavi yöntemleri üzerine çalışmalar yapılmaktadır. Kesinleşmiş tek bir nedeni ve tedavisi yoktur. Fakat belirtilerin minimuma indirilmesi, yaşam kalitesinin arttırılması mümkündür. Hatta son yıllarda erken yaşta yoğun terapi ile otizm tanısının kalktığı vakalar mevcuttur. Bilim insanları bunun yenilebileceği konusunda beyanlar vermektedir.

Albert Einstein, Temple Grandin gibi dünyaca ünlü isimlerde de otizm tanısı olduğundan bahsedilmektedir. Hayvan bilimci Profesör Temple Grandin doktorlar tarafından iki buçuk yaşında tanıyı aldığında normal okul ortamından uzaklaştırılması gerektiği söylenmiştir. Fakat ailesi aynı kanıda değildi. İki buçuk yaşından itibaren iyi bir anaokulu, kardeşi ile oyun saatleri, bireysel konuşma terapisi, aile ile yapılan aktiviteler ile haftada 40 saatlik yapılandırılmış bir eğitime tabiydi. Ve bu düzen 15 yaşına kadar devam etmekteydi.

Otizmde en güzel tedaviye giden yol erken tanı ve kişiye uygun eğitimden geçer. Bireysel eğitim, duyu bütünleme, davranış analizi, konuşma eğitimi kanıtlanmış ve önerilen eğitim yöntemleri arasındadır. Bu gibi yöntemlerin yanında alternatif destekleyici tedavi yöntemleri adı altında glüten kazein diyeti, vitamin mineral desteği,ağır metallerden arınma, mantar tedavisi, neuro-feedback, hiperbarik oksijen tedavisi vardır. Fakat bu yöntemlerin kanıt düzeyi, etkililik ve üzerinde yapılan çalışma oranı düşüktür. Otizmde belirli bir ilaç tedavisi yoktur. Uyku problemleri, zarar verici davranış problemleri, dikkat eksikliği gibi otizmin getirisi olabilen belirtilere yönelik ilaç takviyesi söz konusudur.

Temple Grandin’ e otizmli bir bireye nasıl yaklaşılması gerektiği sorulduğunda “konuşmuyorsa, sosyal değilse ne kadar vurgulasam az olacak ama haftada en az 20 saatlik birebir eğitime ihtiyacı olacak” demiştir. Otizmin çaresi eğitimdir.