Otizm Tanısı Nasıl Konur

Otizm yaşamın ilk üç yılında kısıtlı sosyal etkileşim, göz kontağı kuramama, sözel iletişim geriliği ve tekrarlı- yineleyici hareketlerle kendini gösteren nörogelişimsel bir bozukluktur. Eğer çocuğunuzda bu belirtiler mevcut ve otizmden şüpheleniyorsanız çocuk psikiyatristine ve çocuk nöroloğuna başvurmalısınız. Otizm tanısı konunun uzmanı olan çocuk psikiyatristleri ve çocuk nörologları tarafından konulmaktadır. Çocuk psikyatristleri, çocuk ruh sağlığını değerlendiren, tanılayan ve tedavi eden doktordur. Çocuk nörologu ise çocuklardaki beyin ve sinir sistemi sorunlarının uzmanıdır. Çocuk nörologu otizme ilişkin değerlendirme yapabilir. Çocuğunuzda otizmle ilişkili olabilecek bazı hastalıkların (sara nöbetleri gibi) olduğu veya otizm dışında başka sorunların varlığı düşünülürse, çocuk nörologu tarafından bazı tıbbi tetkikler (MR, BT, EEG vb.) ve tedaviler de yapılabilir. Bu yüzden iki uzmanlık alanının da değerlendirmesi yaygın olarak başvurulan yoldur.Peki bu değerlendirme nasıl yapılır? Konunun uzmanları, anne- baba ile yaptığı görüşmede çocuğun gelişimi hakkında sorular sorarak kapsamlı bilgi edinir(sınırlı sosyal etkileşim, dil ve konuşma geriliği, tekrarlı yineleyici hareketler). Çocuğu gözlemler ve uygun gelişim testleri yapar. Yapılan değerlendirme sonucunda çocuklara 12 aylıktan (1 yaş) itibaren otizm spektrum bozukluğu tanısı konmaktadır. Otizm tanısı ne kadar erken konulursa o kadar iyidir. Çünkü: tanı konması erken eğitime başlanması açısından oldukça önemlidir.

Çocuk psikiyatristleri ve çocuk nörologları ile otizm tanısı konulduktan sonra iletişim kesilmemelidir. Çocuğun gelişiminin takip edilmesi ve gelişime uygun gerekli düzenlemelerin yapılabilmesi için gerekli aralıklarla (yılda bir veya iki kez) çocuk uzmana götürülmelidir.

Eğer çocuğunuzda otizm olduğunu düşünüyorsanız başvurmanız gereken kurum ve uzmanlar:

Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Bölümü bulunan üniversite hastanelerine,

Çocuk ruh hastalıkları uzmanı veya çocuk nörologu bulunan Sağlık Bakanlığı’na bağlı devlet hastanelerine başvurabilirsiniz.